All Categories
Featured
Table of Contents
Wmo (2007). Huishoudelijke hulp kan als anti-revaliderend worden beschouwd. Voorlopige voorziening afgewezen. Betrokkene heeft artrose in een beginnend stadium aan pols, handen en vingers. Het ontlasten daarvan door de gevraagde voorziening zal het artroseproces doen versnellen. Niet is gebleken dat het overgelegde medisch advies dat het college aan de besluitvorming ten grondslag heeft gelegd, onzorgvuldig is voorbereid of dat de daarin getrokken conclusies niet gedragen kunnen worden door de bevindingen.
Pgb op grond van Wmo 2015 sterk verlaagd. Niet voldaan aan onderzoeksplicht. Naar het oordeel van de rechtbank heeft de gemeente onvoldoende voldaan aan haar onderzoeksplicht en heeft ontoereikend gemotiveerd waarom hetgeen aan eiseres in het kader van de Wmo 2015 is aangeboden als een passende bijdrage beschouwd kan worden.
Wmo 2015. Huishoudelijke hulp. Algemene voorziening en kosten. De rechtbank overweegt dat gemeente niet alleen dient te beoordelen of gebruikmaken van een algemene voorziening zijn problemen kan wegnemen of verminderen, maar ook of deze financieel passend is en adequate compensatie biedt. (Zie ook: ECLI:NL:CRVB:2014:4276). Gemeente heeft dit onvoldoende onderzocht (thuiszorg ijmuiden). De rechtbank wijst voorts op de uitspraak van de CRv, B van 25 november 2013 (ECLI:NL:CRVB:2013:23950, rechtsoverweging 5
Deze kan echter niet zover gaan, dat een individuele voorziening geheel of gedeeltelijk aan de aanvrager wordt onthouden op grond van zijn inkomen of vermogen. Zou leiden tot het door de gemeente voeren van een door de wetgever niet gewenst inkomensbeleid. thuiszorg ermelo.” Wmo (2007). Indicatie voor huishoudelijke hulp. Ook in hoger beroep heeft appellante niet concreet en verifieerbaar onderbouwd waarom de toegekende vijf uur en 20 minuten per week onvoldoende zijn om de desbetreffende taken uit te kunnen voeren
Wmo (2007). Afwijzing WMO-aanvraag huishoudelijke hulp. Zorgvuldig advies. Appellant heeft in hoger beroep niet met medische stukken onderbouwd dat hij gedurende de voor de beoordeling van belang zijnde periode vanwege de ernst van zijn psychische klacht, al dan niet in combinatie met het ontbreken van behandelperspectief, was aangewezen op hulp bij het huishouden.
In 2014 werd een voorziening van 5 uur noodzakelijk geacht en in 2015 slechts 2,5 uur via een algemene voorziening, terwijl omstandigheden ongewijzigd waren. De rechtbank was van oordeel dat als het college hulp in de huishouding als een algemene voorziening aanmerkt, een deugdelijk onderzoek naar de omstandigheden van de belanghebbende zal moeten plaatsvinden.
Als de belanghebbende al een lopende indicatie voor hulp in de huishouding heeft, moet er ook een verband worden gelegd met de eerder verstrekte indicatie. thuiszorg vivent. Het is aan het college om vast te stellen bij welke taken iemand ondersteuning nodig heeft. Het college kan dat onderzoek niet volledig overlaten aan de zorgaanbieder
Het categoriaal beëindigen van de verstrekking van scootmobiels en doorverwijzing naar de scootmobielpool, mist de vereiste zorgvuldigheid (technologie in de thuiszorg). Het stopzetten van lopende indicaties en overheveling naar een algemene voorziening komt feitelijk neer op het beëindigen van een lopend recht. Dat betekent dat de onderzoeksplicht met alle zorgvuldigheidseisen, bij de gemeenten ligt
Wmo (2007). Gewijzigd beleid gemeente, nieuwe normtijden en herindicatie. Gemeente heeft niet duidelijk gemaakt waarop de nieuwe normen concreet zijn gebaseerd (indicaties thuiszorg). Onderzoek ontbreekt waaruit blijkt dat de nieuwe normen volstaan. De enkele verwijzing nar overleg met zorgverleners volstaat naar het oordeel van de rechtbank niet. Wmo (2007). Ofschoon een wijziging van normtijden in beginsel is toegestaan, dient een dergelijke wijziging gebaseerd te zijn op een daaraan voorafgaand zorgvuldig onderzoek
Wmo (2007). Een categoriale stopzetting, die dus alle burgers in een bepaalde gemeente treft, in verband met gewijzigd beleid en zonder na deugdelijk onderzoek rekening te houden met ieders omstandigheden, is naar het oordeel van de voorzieningenrechter niet mogelijk. Omdat de situatie van betrokkenen niet was veranderd, in ieder geval niet was verbeterd, en de gemeente daar ook geen nader onderzoek naar had gedaan, mocht de huishoudelijke hulp dus niet worden beëindigd per 1 januari 2015.
De gemeente had volgens de voorzieningenrechter wèl voldaan aan haar compensatie- en onderzoeksplicht in de zaak waarbij betrokkene meer tijd toegekend wilde krijgen voor het schoonmaken van een berging die zij als kamer gebruikte. livio thuiszorg enschede. Volgens de rechter die zich baseerde op de Wmo richtlijn Indicatieadvisering voor Hulp bij het Huishouden betrof het een kleine ruimte zonder ramen die niet als kamer kon worden beschouwd, waardoor de gemeente hiervoor geen extra schoonmaaktijd hoefde te verstrekken
Na overleg met de zorgaanbieder had de gemeente besloten tot verlaging van de huishoudelijke hulp van 3 naar 1 uur. De omstandigheden van betrokkenen waren ongewijzigd. De gemeente kon geen deugdelijke verklaring en onderbouwing gever waarom thans met een drastische vermindering van uren kon worden volstaan. Wmo 2015. De gemeente had op basis van nieuw beleid besloten betrokkene met ingang van 1 januari 2015 te indiceren op 2,5 uur huishoudelijke hulp maar dit niet te verstrekken en betalen omdat de eerste drie uur huishoudelijke hulp als algemeen gebruikelijk werd beschouwd.
De gemeente had geen op de persoon toegespitst onderzoek verricht om de specifieke situatie van de betrokkene te beoordelen en wat voor hem gebruikelijk is. thuiszorg planner. Wmo 2015. De rechtbank volgt eiseres niet in haar stelling dat het onderzoek van verweerder onvoldoende zorgvuldig is geweest. Dat het onderzoek van verweerder onzorgvuldig is geweest, omdat het enkel heeft bestaan uit het voeren van één telefoongesprek met eiseres, volgt de rechtbank niet
Wmo 2015. thuiszorg ouderen. Het nieuwe beleid met betrekking tot de Wmo 2015 was op zorgvuldige wijze totstand gekomen, echter de gemeente had onvoldoende onderzoek verricht naar de situatie van betrokkene. In dit specifieke geval kon de gemeente niet volstaan met het enkel voeren van een telefoongesprek met de zus van betrokkene
De gemeente had onvoldoende inzichtelijk gemaakt door middel van een zorgvuldig onderzoek, waarom cliënte, wiens omstandigheden niet waren gewijzigd, met 30 minuten minder huishoudelijke hulp voldoende werd gecompenseerd. Wmo 2015. Oude indicatie op grond van Wmo (2007) bedroeg 5,5 uur per week. Nieuwe indicatie op grond van Wmo 2015, waarbij gemeente onvoldoende onderzoek heeft gedaan of een half uur HH per week extra (maatwerkmodule) naast de collectieve voorziening van 1,5 uur per week HH, in dit individuele geval, wel voldoende was.
De rechtbank is, gelet op de omschrijving van het begrip “zelfredzaamheid” in artikel 1. 1.1 van de Wmo 2015 en gelet op de totstandkomings¬geschiedenis van die wet, van oordeel dat het met die wet verenigbaar is dat een beperking bij het zelf kunnen verrichten van huishoudelijke werkzaamheden volgens de bedoeling van de wetgever geen beper¬king oplevert in de zelfredzaamheid, als bedoeld in artikel 1.
De rechtbank acht het daarom ook verenigbaar met de Wmo 2015 dat in die situatie geen maatschappelijke ondersteuning van gemeentewege wordt geboden voor hulp bij schoon-maakwerkzaamheden. Wmo 2015, beëindiging huishoudelijke hulp, algemene voorziening (hulpmiddelen thuiszorg). Verweerder heeft contracten afgesloten met (lokale) zorgaanbieders om te verzekeren dat mensen uit de gemeente die daaraan behoefte hebben zorg kunnen afnemen van voldoende kwaliteit
De zorg die aldus wordt afgenomen moet door de afnemer zelf worden ingekocht en betaald. Voor zover mensen niet in staat zijn de regie over hun huishouden te voeren, bestaat de mogelijkheid van een maatwerkvoorziening. Buiten de Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning Cranendonck 2015 om heeft verweerder verder de Verordening financiële tegemoetkoming hulp bij het huishouden vastgesteld.
Desalniettemin is de rechtbank van oordeel dat de voorziening zoals verweerder die biedt, niet is te kwalificeren als een algemene voorziening in de zin van de Wmo 2015 - thuisverpleging delft. De reden daarvoor is het feit dat eiseres de inkoop en de kosten voor huishoudelijke hulp op grond van de Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning gemeente Cranendonck 2015 volledig zelf moet doen en dragen en dat de rol van verweerder bij het realiseren van voldoende compensatie zich beperkt tot het verzekeren van aanbod van zorg
In dit verband wijst de rechtbank op artikel 2 - acteon thuiszorg salaris. 1.4 van de Wmo 2015, dat bepaalt dat verweerder bij verordening voor het gebruik van een algemene voorziening een eigen bijdrage in de kosten kán vragen, ten hoogste tot het bedrag van de kostprijs. Deze kostprijs dient te worden bepaald overeenkomstig deze verordening
De rechtbank wijst erop dat de Verordening financiële tegemoetkoming hulp bij het huishouden niet als de in artikel 2 (thuiszorg beuningen). 1.4. van de Wmo 2015 bedoelde verordening heeft te gelden. Zoals immers ook uitdrukkelijk door verweerder is betoogd, is laatstgenoemde verordening gebaseerd op de algemene regelgevende bevoegdheid van verweerder ingevolge artikel 149 van de Gemeentewet
Latest Posts
Mini Portable Printer
Stoma Closure Preemie
Ce Certificaat Medische Hulpmiddelen